Pelmaan liittymä sijaitsee valtatie 18:n varrella Ylistaron kohdalla. Liikennevirrat ovat kasvaneet alueella niin paljon, että vanha liittymä ei enää palvele tielläliikkujia. Liittymästä on aiheutunut liikenteelle viivästyksiä, kustannuksia ja jopa onnettomuuksia. Nyt työn alla on uuden, toimivamman risteyksen rakentaminen. Kohteessa hyödynnetään myös Foamit-vaahtolasimursketta, jota toimitetaan työmaalle jokaisen viikon alussa.
– Me oikaisemme valtatietä ja teemme uuden risteyksen, kertoo pääurakoitsijana toimivan Juhan Paja Oy:n työpäällikkö Teppo Luoto.
Rakennustyömaalla käytetään Foamitia sen keveyden, ekologisuuden ja luotettavien toimitusten vuoksi. Kevyelle vaahtolasimurskeelle on jatkuvaa tarvetta, sillä kohteen pohjamaa on erittäin haasteellista. Luodon omin sanoin maaperä ”ei meinaa kestää oikein mitään”.
– Kyseessä taitaa olla pehmein paikka, mihin olen urani aikana joutunut. Se on yhdistelmä vetelää maata ja ohutta kuivaa kuorikerrosta. Foamit toimii siellä kuitenkin hienosti.
Kun uusi risteys oli suunnitteluasteella, suunnittelijat tekivät tarkkoja laskelmia kohteeseen sopivasta rakenteesta. Tällöin päädyttiin vaihtoehtoon, jossa vaahtolasipatjan päälle tulee lisäksi kerros masuunihiekkaa. Näin saadaan pienennettyä varsinaista kantavan kerroksen murskemäärää. Pohjimmaisen kerroksen kevyenä täyteratkaisuna Foamit on oikea valinta, sillä se on luokassaan kevyin.
Mursketoimitukset luotettavasti
Kohteeseen on ajettu Foamitia säännöllisesti toukokuun alusta lähtien. Yhteistyössä laadittiin tarkka kuljetussuunnitelma toimitusvarmuuden takaamiseksi. Luoto kertoo, että vaahtolasitoimitukset ovat poikkeuksetta tulleet perille ajallaan ja luotettavasti.
– Aina maanantaisin meille tuodaan 450 kuutiota vaahtolasimursketta. Toimituksissa ei ole ollut ongelmia, vaan olemme saaneet aina meille luvatun määrän.
Pelmaan uutta liittymää rakennetaan myös kestävän infran näkökulmasta. Merkittävä osuus on uusiokäyttöön otettujen ja kierrätystavarasta jalostettujen materiaalien hyödyntämisellä.
– Koko työmaa tehdään periaatteessa kierrättämällä. Käytämme vaahtolasia ja masuunihiekkaa. Pyrimme myös hyödyntämään sivuun jäävän valtatiepätkän. Niillä materiaaleilla tehdään alueelle yksityisteitä.